Wędliny paczkowane – skąd te terminy przydatności?
W społeczeństwie dosyć popularny jest pogląd, iż pakowane wędliny naszpikowane są chemią przedłużającą ich trwałość. No bo w końcu jak to możliwe, by naturalny produkt mógł być zdatny do spożycia przez trzy tygodnie. Jak jest naprawdę?
2016-02-17, 12:37


Wielu konsumentów woli kupować wędliny na wagę – najlepiej w sklepie, który dobrze znają. Główny argument: są zdrowsze niż wyroby paczkowane szeroko dostępne zwłaszcza w super i hipermarketach. Opinia ta ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. A skład produktów w zależności od ceny i producenta, różni się tak samo w przypadku wędlin paczkowanych, jak i tych kupowanych na wagę.

Co z tą trwałością?

Idąc na zakupy do tradycyjnego sklepu mięsnego często zapominamy, że wędlinę „na wagę” należy zjeść w ciągu ok. 24 godzin od chwili zakupu. Później traci ona właściwości odżywcze, smak i jakość. Żywność nieuchronnie podlega bowiem przemianom biologicznym, uwarunkowanym dostępnością tlenu. A to właśnie dostępność tlenu, będącego składnikiem powietrza atmosferycznego, i możliwy rozwój niepożądanej mikroflory bakteryjnej jest jedną z głównych przyczyn psucia się żywności. – Dłuższa trwałość wyrobów paczkowanych nie wynika z ich składu, a ze sposobu pakowania. Np. pakowanie próżniowe, eliminuje z opakowania powietrze, zdecydowanie przedłużając trwałość produktów i chroniąc je przed negatywnymi działaniami czynników zewnętrznych. Oprócz dłuższej trwałości, dodatkowo otrzymujemy smaczną wędlinę wysokiej jakości – tłumaczy Dominika Rąba z Zakładów Mięsnych Henryk Kania. Obok wytwarzania próżni, popularną metodą przedłużania trwałości, jest zastosowanie w opakowaniu odpowiedniej mieszanki gazów ochronnych. Rozwiązanie to nie ma wpływu na smak, zapach czy jakość pakowanego produktu.

Paczki dają komfort i bezpieczeństwo

Kupowanie mięs i wędlin paczkowanych daje pewność hermetycznego zamknięcia produktu przez producenta bez jakichkolwiek ingerencji z zewnątrz. – Jesteśmy dziś w stanie zagwarantować perfekcyjne zapakowanie i wydłużenie terminu przydatności do spożycia bez używania substancji przedłużającej trwałość – dodaje Rąba. Wybierając produkty paczkowane, klienci mają też możliwość samodzielnego sprawdzenia ich składu na etykiecie umieszczonej na opakowaniu, co nie zawsze jest możliwe w przypadku wyrobów na wagę. – Nie chodzi o zniechęcanie ludzi do produktów sprzedawanych na wagę – zaznacza Rąba i dodaje: – Chcemy zachęcić konsumentów do kupowania produktów paczkowanych i pokazać im, że w społeczeństwie funkcjonują nieprawdziwe stereotypy, które należy przełamywać. Ważne jest to, by ludzie nie utożsamiali produktów paczkowanych z gorszą jakością – podsumowuje Dominika Rąba.

Rozwojowy rynek

Najnowsze dane rynkowe pokazują, że sprzedaż wędlin paczkowanych dynamicznie rośnie Produkty te zaczynają odgrywać kluczową rolę w strukturze całego rynku mięsnego w Polsce. Według danych GFK Polonia, na które powołuje się portalspozywczy.pl, rynek wędlin paczkowanych stanowi obecnie ok 33 proc. całego rynku wędlin w Polsce i jest wart ok. 1,2 mld zł.

Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.